Home Židovska ‘bolest’ dobrano je zahvatila zapadni dio kršćanstva (7.tj.k.g. čet.)

Židovska ‘bolest’ dobrano je zahvatila zapadni dio kršćanstva (7.tj.k.g. čet.)

Židovska ‘bolest’ dobrano je zahvatila zapadni dio kršćanstva (7.tj.k.g. čet.)

Židovska ‘bolest’ dobrano je zahvatila zapadni dio kršćanstva (7.tj.k.g. čet.)

***********

Jak 5, 1-8: Globalizacija u Rimskom carstvu ostavlja traga na životu prve kršćanske zajednice. Naime, Židovi su bili dijaspora 430 godina u egipatskom ropstvu. Veoma su dobro organizirani i postali su jak unutarnji destabilizirajući faktor. S njihovim izbavljenjem, ostale su trgovačke veze, jer nikada povratak nije moguć u cijelosti. To će se vidjeti u vrijeme djelovanja proroka Jeremije u sedmom stoljeću prije Krista, kada njega ubijaju proegaptski Židovi. Nova dijaspora u dva navrata ‘Babilonskog ropstva’ ostavlja još više traga. I u takvim okolnostima, mnoštvo se Židova snašlo, jer već imaju dobro uvezane trgovačke kanale, što se osobito vidi u vrijeme djelovanja kraljice Estere. S grčko rimskim prodorima prema Istoku, otvorila su se vrata za nove trgovačke putove, što se vidi iz Djela apostolskih. Vidno je kako apostol Pavao svuda nalazi sinagoge i one koji su pripadali višem društvenom sloju, a bili su Židovi. U prvom stoljeću prije Krista u samom Rimu bilo je trinaest sinagoga, što dovoljno govori o ekonomskoj dobro organiziranoj židovskoj dijaspori. Ako k tome dodamo potpuno ukidanje države Izrael 70 godine poslije Krista, Židovi će sve do 1948. g. biti dijaspora svuda po svijetu.
U Drugom svjetskom ratu osobito su vidljivi problemi, te i takve globalizacije. Zato apostol Jakov, jeruzalemski biskup, vidi kao problem bogaćenja za kršćanstvo, jer ono predstavlja posebnu opasnost stvarajući lažni osjećaj sigurnosti. Takvi kršćani bili bi sve više osamljeni i hladni prema onima koji su, i gladni, i žedni. Zato Jakov želi podsjetiti kako iskrivljena ljestvica vrednota udaljuje kršćanina, i od Boga, i od čovjeka. A Bog to vidi i sudi. Isus je ovu temu predstavio u slici ‘ludog bogataša’ kojemu Bog govori: „Bezumniče! Još noćas zaiskat ću dušu od tebe.“ A bogataš, napunio žitnice za godine mnoge.
***********
Mk 9, 41-50: 
Isusove su poruke jasne: Plaća i nagrada od Boga ide onima koji su žednom dali samo čašu hladne vode u ime Krista. S druge strane, osuda onima čiji život jest javna sablazan. Živjeti život ugađajući samo tijelu, takav zemaljski život u Božjim očima nje pravi život. To nije pravi život za one koji Isusa slijede. Pravi je tek onaj koji je vječan. A njega se može baštiniti i primiti već ovdje na zemlji. Uredno kršćansko vladanje uvodi kršćanina u Put, koji po Isusu i Duhu Svetom postoji, a on vodi Ocu. Isus jasno vidi potrebu obraćenja, globalizacija zla postoji. Takve muke nisu vječne samo u paklu nego i na zemlji, pokušavaju biti vječne.