Home Što je obećano to je ispunjeno (Sveti Josip 2023.)

Što je obećano to je ispunjeno (Sveti Josip 2023.)

Što je obećano to je ispunjeno (Sveti Josip 2023.)

Što je obećano to je ispunjeno (Sveti Josip 2023.)
************

2 Sam 7, 4-5. 12-14. Dvije knjige o sucu Samuelu imaju zadaću prenijeti povijest ustanovljenja Božjeg kraljevstva na zemlji. I one svjedoče kako je to teška zadaća. Nakon uklanjanja prvog kralja Šaula, Bog odabire Davida za kralja (1010-970 p.Kr), i u nizu je četrnaesto pokoljenje od Abrahama u rodoslovlju Isus Krista, kojeg donosi evanđelista Matej. David objedinjuje sva Izraelska plemena u jedno kraljevstvo. Prenosi kovčeg Saveza u Jeruzalem u kojem će sagraditi palaču za svoju rezidenciju. Imao je namjeru prvo izgraditi Božji hram, ali ga u namjeri prekida prorok Natan koji kaže, da će to učiniti njegov sin Salomon. Prva službena proročka vijest, u kojoj Bog obećava, da će Davidovo potomstvo kraljevati u Izraelu navijeke. Vijest ima snažan mesijanski karakter. Bog će kralju Davidu biti kao otac. Ovo je očito vrijeme kad se ispunilo obećanje dano praocima: Abrahamu, Izaku i Jakovu, a iz Davidovog potomstva će izaći Mesija, Pomazanik Božji. Njegovo će se spasenje odnositi na cijeli svijet, i na sve ljude. Na tom obećanju počiva nada koja se provlači kroza sav Stari zavjet. Obećanje se ispunilo. Krist se rodio u Davidovom rodnom mjestu, u Betlehemu, i od Davidove loze. Tako anđeo Gabrijel govori Mariji: „On će biti velik i zvat će Sin Svevišnjega. Njemu će Gospodin Bog dati ‘prijestolje Davida’, oca njegova, i njegovu kraljevstvu neće biti kraja“ (Lk 1,32-23).

**********

Rim 4, 13.16-18.22: Sveti Pavao u poslanici Rimljanima želi predstaviti Abrahama kao oca hebrejskog naroda i svoju ispovijest vjere veže za čvrstu vjeru praoca Abrahama. Evo kako on to kaže:
„Doista, obećanje da će biti baštinik svijeta nije Abrahamu ili njegovu potomstvu dano na temelju zakona, nego na temelju pravednosti vjere.“ U Božjim očima vjera se podudara s pravednošću. Baština je dana kao nagrada za vjernost, ne nekim ugovorom (zakonom), nego kao ostvarenje obećanja. ‘Bog je taj koji oživljuje mrtve i zove da bude ono što nije’. To je stvoriteljski rječnik: „Neka bude tako! I bi tako!“ Pavao to ispunjenje samo potvrđuje da, svi oni koji su prisjedinjeni Kristu, postaju baštinici Kraljevstva Božjega.

**********

Mt 1,16.18-21: Dvojica evanđelista, Matej i Luka donose Isusovo rodoslovlje. Oba rodoslovlja spominju Isusove najvažnije pretke, Abrahama i Davida. Istina, Matejevo evanđelje donosi naraštaje podijeljene na razdoblja 3×14. I jedno i drugo rodoslovlje je važno jer je trebalo svima pred početak Isusova javnog djelovanja razjasniti: ovaj Isus o kojem će toliko toga zadivljujućeg biti rečeno, jedan je od mnoge djece Abrahamove. On je u stvarateljskoj vezi sa svim ljudima. Ali, Matej, ne krije svoju namjeru da je cilj povijesti preko Davidove loze, Isus, i ta povijest koja je usmjerena prema Isusu uvijek je bila otvorena i za pogane. Tako ima smisao i tekst kada Bog govori Abrahamu: „Sva plemena na zemlji tobom će se blagoslivljati“. Nadalje, rodoslovlje služi i kao dokaz da je Isus baštinik obećanja koja su dana Abrahamu i Davidu. Upravu tu činjenicu da je Isus baštinik obećanja koristi i Luka, i sv. Pavao, tvrdeći da je Bog u Isusu ispunio svoja ranija obećanja. No koliko god mi pisali o Isusovu rodoslovlju: Moramo biti svjesni činjenice da je tek Uskrs omogućio govoriti o Božiću. Uskrs je dao potpuno novo svjetlo svega ranijega. Sada je jasno da je Josip za Mateja bio samo Isusov poočim, a dijete koje je Marija nosi, doista je od Duha Svetoga. Marija je začela po Duhu Svetom, a ne tjelesnim sudjelovanjem Josipa. Njezino je obećanje Bogu da ima nakanu ostati DJEVICA. To je i ostala, kako prije poroda, u porodu, tako i poslije poroda. U Židova je zakonsko očinstvo bilo jače nego tjelesno. Tako je Josip u uzvišenijem smislu Isusu otac nego tjelesni očevi svojoj naravnoj djeci . Isus je dakle utjelovljena Božja vjernost. Što je obećano, sada je ispunjeno. Tako je izraelska povijest (rodoslovlje) postigla svoj cilj u Isusu Kristu sinu Davidovu, sinu Abrahamovu.