U molitvi „Očenaš“ izražen je sav nauk o Bogu i čovjeku (XI.tj.k.g.čet.)
U molitvi „Očenaš“ izražen je sav nauk o Bogu i čovjeku (XI.tj.k.g.čet.)
*******
Sir 48, 1-14: Knjiga Sirahova napisana je oko 180 g. prije Kr. Piscu ove knjige važan je praktični cilj poučavati narod u pobožnosti i ćudoređu,tako je ova knjiga važan svjedok moralnih i teoloških pogleda židovstva pred makabejski ustanak. Sirah je morao doprinijeti odgajanju takvih Židova koji će se suprotstavljati helenizmu-grčkoj mudrosti i jeziku. Tako se duhovnost ove knjige temelji na vjeri u Boga Saveza, vjeri koja se dokazuje obavljanjem bogoštovlja i vršenjem djela milosrđa prema bližnjemu. Stoga Sirah potiče na molitvu i poniznost, osuđuje oholost, grijehe jezika, preljub, gramzljivost i lijenost. Čovjek općenito treba izbjegavati svaku vrstu grijeha. Sva ta moralna pouka nadahnuta je religijom i služenjem Bogu. Sirahova je nauka tradicionalna, a sam je bio pismoznanac i kao takav pred kraj svoga života osniva svoju školu u kojoj poučava mlađe u poznavanju Pisma i tada piše ovu knjigu. Nju počinje ovim riječima: „Mnoge su nam i velike darove dali Zakon, Proroci i ostali Pisci koji su slijedili njih, zato valja pohvaliti Izraela zbog naobrazbe i mudrosti. Za njega mora postojati konačni, božanski sud za svakoga: za grešnike on će biti dan srdžbe, osvete i beskonačne kazne, za pravednike će to biti vječna nagrada na budućem svijetu. Posebnu pozornost pridaje svetoj povijesti svoga naroda, ponosno obnavljajući uspomenu na velike likove i čudesna djela Boža. Tako i počinje 44 poglavlje: „Opjevajmo slavne muževe…“, među koje spada i prorok Ilija, o kojemu danas njemu u spomen čujemo sažeti njegov život i djelovanje. Ali, sve što je pisac rekao o proroku Iliji, mi smo to detaljno prošli u Prvoj i Drugoj knjizi o kraljevima. Ali ono što bi bilo za usput reći je, da Knjiga Sirahova u grčkom tekstu ima naslov: Mudrost, Isusa, sina Sirahova.
**********
Mt 6, 7-15: Isus Krist u današnjem Evanđelju nastavlja govoriti ‘da treba i kako treba moliti’. Molitva mora biti više izraz srca nego usana, puna povjerenja u Očevu dobrotu, te uporna sve do bezočnosti. U molitvi biva uslišan onaj koji moli u Ime Isusovo, koji moli za providnost i dar Duha Svetoga, koji traži oproštenje i dobro progonitelja, a nadasve dolazak Kraljevstva Božjega i zaštitu od Zloga. Molitva „Očenaša“ sve to sadrži i Isus je upravo nju iznio kao uzorak. Ako primjećujete, molitva „Očenaša“ sadrži sedam molitava. Nije ni taj broj slučajan u Očenašu. Svakako treba istaknuti da je „Očenaš“ najomiljenija kršćanska molitva. Puna je sadržaja i u njoj dolazi do izražaja sav nauk o Bogu i čovjeku.