Prikazanje Gospodinovo – Svijećnica (2019.)

Prikazanje Gospodinovo – Svijećnica (2019.)

Mal 3, 1-4: Čitanje koje čitamo na Svjećnicu pisao je prorok Malahija. Samo ime nije vlastito, nego je uzeto u hebrejskom značenju „Moj glasnik“ što se spominje upravo o današnjem čitanju. Tako treće poglavlje počinje: „Evo šaljem glasnika da put preda mnom pripravi.“ U narodu je bilo vjerovanje, prije nego što se pojavi Mesija doći će prorok Ilija, što se i ostvarilo u proroku Ivanu Krstitelju koji je pripravio put Gospodinu. Nadalje, doći će iznenada u Hram svoj, Gospod, Gospod koga vi tražite i anđeo saveza. Ovaj tekst se odnosi na Isusa Krista koji je na ovaj dan objavljen svim narodima kao Svjetlo na prosvljetnje svih. Dolazak Mesije, u Dan Gospodnji, ima snažni eho, i snažna djelovanja. Uzvik koji se čuje, tko će opstati kad se on pojavi, nagovješćuje velike novosti. Bog se ne mijenja, ali narod se mijenja i nepostojan je. Stoga, Mesija će imati snagu snažnog pročišćenja i očistiti će narod svoj i u njemu staro svećenstvo, i sam će prinijeti žrtvu Bogu u pravednosti i svetosti. Prorok živi i djeluje u petom stoljeću u vrijeme povratka iz ropstva, obnove Jeruzalema i Hrama u njemu. Ali taj prvi zanos materijalne obnove nije ostao trajan u duhovnom smislu. Ponovo je trebalo sve ići na duhovno pročišćenje od svećenstva do naroda. Ali to će u konačnici učiniti tek Isus Krist čistom i svetom žrtvom, koja je savršena žrtva mesijanskog vremena.

Lk 2, 22-40: Evanđelist Luka brižljivo napominje da su Isusovi roditelji obdržavali sve odredbe Zakona, kao i Ivanovi. Prikazanje djeteta u svetištu nije bilo propisano, ali je bilo moguće, i pobožni su ljudi smatrali to prikladnim. Luka usredotočuje svoj izvještaj na ovaj prvi Isusov bogoštovni čin u Svetom gradu, kojemu pridaje veliku važnost kao mjestu vazmenog događanja i polazišta kršćanskog poslanja. Nadalje, Luka ističe da u isto vrijeme pobožni Šimun, potaknut Duhom Svetim, kreće u hram, kreće susresti Isusa i njegove roditelje, uzima dijete u ruke i blagoslivlje Boga što mu je ispunio obećanje, da će vlastitim očima vidjeti „Mesiju Pomazanika Gospodnjega“. Pomazanik Mesja treba uspostaviti Kraljevstvo Božje. Prema proroštvu Šimuna, Isus je postao izbavljenje i spas za sve, naglašen izrazom „svjetlo na prosvjetljenje naroda“. Spas poganski naroda potječe od Izraela kao izabranog Božjeg naroda. Šimun blagoslivlje roditelje i proriče Mariji, da će dijete, Mesija Isus, biti u Izraelu povod za razdvajanje i znak protivljenja te tako upućuje na muku i smaknuće Isusovo, te rađanje novog Božjeg naroda, Crkve. Tako će unutar same Crkve djelovati borba za Isusa i odluka za nj, ili protiv njega, kao bolni mač koji probada dušu. Luka želi pominjanjem proročice Ane potvrditi kako i ona potvrđuje Šimunovo proroštvo o Isusu. Evanđelista zaključuje današnje Evanđelje kako su roditelji s Isusom otišli u Nazaret, gdje će Isus dozrijevati za svoju proročku zadaću. Bog ispunja Mesiju proročkom mudrošću i milošću, tako da može u sebi do punine razvijati onaj bitak „Sina Božjega“ koji mu je Bog od samog početka podario.