Uspijevat će dok se gnjev ne navrši, jer ono što je određeno, to će se ispuniti (34. tj.pon.)

Uspijevat će dok se gnjev ne navrši, jer ono što je određeno, to će se ispuniti (34. tj.pon.)

 

Dn 1, 1-6.8-20: Knjiga o Danijelu napisana je 167 g. pr. K. Iako nije proročka, smještena je u proročke knjige jer ukazuje posebna obilježja. Danijel doista nije ni prorok ni povijesna ličnost, nego glavni lik pripovijesti koja je nastala u doba progona Antioha IV. Epifana da ohrabri vjeru i nadu progonjenih Židova. Knjiga se dijeli na dva dijela. U prvom se donose stara kazivanja iz doba babilonskog sužanjstva, glavno je lice u njima poznati Židov Danijel. U drugome se dijelu iznose neka tajanstvena viđenja, koja pripadaju apokaliptičkoj književnosti. Cilj je tih čudnovatih viđenja da uliju ljudima hrabrost naviještajući skoro Božje oslobođenje. Prema piščevom mišljenju povijest se kreće po rasporedu koji je uspostavio Bog svojom odlukom. Povijest ima smisao, kreće se prema određenom cilju i Bog njome vlada. Uvijek treba isticati kako vrlo često nedostaje, osobito modernom čovjeku, osjećaj za Božje djelovanje u događajima povijesti. Tako je pisac Danijelove knjige uvjeren da je Antioh IV. lutka u Božjoj ruci, jer sve teži uspostavi Božjeg kraljevstva. Antiohova tiranija spada u okvir Božjeg plana. Postojeće stanje nije rezultat slučaja niti prkošenja božanskoj odluci. Iako izgleda da se kralj Antioh uspješno suprotstavlja u svojoj oholosti Knezu nad knezovima te nekažnjen gazi po Božjem narodu, ipak je njegova pobjeda iluzorna: „Uspijevat će dok se gnjev ne navrši, jer ono što je određeno, to će se ispuniti. Bio je to osjećaj da Židovi imaju jedinstvenu ulogu u povijesti te posebnu zadaću u Božjem planu. Ako je Bog uz njih, što znače bataljuni kralja Antioha protiv njih? Tako Knjiga o Danijelu iznosi teologiju makabejskog ustanka i s pravom je nazvana manifestom makabejaca. Provlači se teologija uskrsnuća tijela i osobna nagrada nakon smrti. Događaji iz Danijelova života veličaju Danijelova Boga pokazujući kako on poremećuje planove najpametnijih vladara a brani svoje sluge koji se u njega pouzdaju. Stoga, ako su vjerni i ustrajni poput Danijela, Bog će ih obraniti. I to je svrha ove knjige.

 

Lk 21, 1-4: Isus je još uvijek u Hramu okružen mnoštvom svijeta, ali i onima koji mu nisu prijatelji kao što su pismoznanci. O njima Isus izriče svoju sud pred svojim učenicima. Njih se trebate čuvati, hodaju u dugim haljinama, vole pozdrave na trgovima, prva sjedala u sinagogama, proždiru kuće udovičke, jer ne mogu vratiti dug. A, evo vam primjera u živo. Pogledajte na ulazu riznicu, u koju se ubacuje novac. Svi su oni ubacili od svoga suviška, a ova sirota udovica ubacila je sve što je imala. Kao što i sami vidite, ovi ne samo da nisu na strani siromašni, nego će zbog ovakvog mog stava što stojim na strani siromašnih i obespravljenih, tražiti i moju i vašu glavu. Oni da bi sačuvali svoje životno osiguranje u svojim rukama, ne trpe nikakve promjene koje bi njih ugrozile.