Spasenje je Božji dar, ali uz vjeru treba poštovati 'Božansku hijerarhiju' (5.vaz.sr.)

Spasenje je Božji dar, ali uz vjeru treba poštovati 'Božansku hijerarhiju' (5.vaz.sr.)

Dj 15, 1-6: Nakon mnoštva pogana koji su prihvatili novu vjeru, u Crkvi su se pojavila ozbiljna neriješena pitanja. Sve dok su se obraćenja događala unutar judaizma, bilo je sasvim normalno Kristove darove smatrati vrhuncem povijesti spasenja, ispunjenjem Božji obećanja. No, kad su pogani rpočeli primati kršćansku vjeru, odmah se pojavilo ozbiljno teološko pitanje: da li je potrebno da pogani kao uvjet pristupa Kristu najprije prihvate judaizam te obdržavaju Mojsijev zakon i sve židovske običaje, ili to nije potrebno? Ozbiljan je i sam čin obrezanja. Da bi netko postao član izabranog naroda, morao je prethodno biti obrezan. Da li isto tako treba postupati ako čovjek želi postati član novog izabranog Božjeg naroda? Zbog ovih poteškoća Pavao i Barnaba, su se žestoko opirali nasilnoj judaizaciji obraćenika. Pavao ovo pitanje drži bitnim, i želio je kristalnu jasnoću. Za Pavla, spasenje je Božji dar i zavisi od vjere, odnosno slobodnog prihvaćanja dobrohotnog Božjeg dara. Zahtijevati od pogana judaizaciju, značilo je dokidati smisao bezuvjetne novosti i središnjeg položaja Kristova križa. Zato su Barnaba i Pavao odlučili poći u Jeruzalem i zatražiti mišljenje s mjerodavnog mjesta od onih apostola koji su osobno poznavali Isusa, a naročito Petra, poglavara Kristove Crkve. I to će biti središnja tema prvog Apostolskog koncila koji se održao između 47 i 49 godine poslije Krista.

Iv 15, 1-8: U nastavku svoje oporuke Isus govori o 'Božanskoj hijerarhiji' koja proizlazi iz slike 'Trsa i loze'. Jasno, Isus govori o Ocu koji je vinogradar, o sebi kao trsu, o apostolima koji su loze. U toj božanskoj hijerarhiji izvor života je zajednički za Isusa, i sve one koje Isus privodi izvoru života. Ako pogledamo kako Pavao i Barnaba poštuju 'Hijerarhiju' dok postavljaju starješine novoosnovanim kršćanskim zajednicama, a to čine snagom Duha odozgor, onda je razumiju i da među apostolima postoji hijerarhija ili primat Petra među braćom, u Jeruzalemu. Dok je Petru, a i Pavlu, kristalno jasno što je ispravno, ostalim će trebati dulje rasprave i pojašnjenja.