Teologija i zdrav razum

Teologija i zdrav razum(15.1.2018.)

1 Sam 15, 16-23:Psihologija mase uvukla se duboko pod kožu ratobornom izraelskom narodu. Strašno su mrzili Amalečane i protiv njih su dobili rat. Narodne mase traže totalno istrebljenje (genocid) nad Amalečanima. Jer to nisi uradio Šaule, mi ćemo te smijeniti. Ti nisi izvršio Božju volju. I Bog te odbacio kao kralja. Opasna je psihologija mase. Je li Samuel ispravno istumačio Božju volju?

Mk 2, 18-22:Nov izričaj psihologije mase u Isusovom okruženju. Tvoji učenici Isuse ne poste. Sumnjiva je vaša teologija. Iako je post sam po sebi „dobro“, a je li primjeren trenutak za post kada su svatovi i zaručnik među njima? Tko normalan tada poziva na post? To se protivi zdravom razumu. Tko normalan, kaže Isus, prišiva novu kožu na rupu od stare suhe kože? Kada se zakrpa osuši poderat će još više staru rupu i tako nastati još gore stanje. Isus nam govori o teologiji zdravog razuma koja se uvijek kosi sa „sumnjivom teologijom“. Teologija i zdrav razum moraju se međusobno uklapati i dati čvrst temelj da je Bog jedan. Baš onako kako je „nadnaravan“, a tako neprestano očit u stvorenom svijetu, za učene i priproste. Ne postoji Bog učenih teologa-pismoznanaca i Bog priprostih ljudi. Upravo zato često zdrav razum potiče učene da siđu sa svojega bjekosnog tornja i pomiješa se sa znojem i naporom običnog čovjeka. Duša sve teologije je: „I vidje Bog sve što je učinio, i bijaše veoma dobro.“ (Post 1,31) „Ne lijeva se novo vino u stare mišine“, kaže Isus. Vi pismoznaci ste teolozi za svoje vrijeme, a ovo su teolozi za novo vrijeme.