„A vi, što vi kažete, tko sam ja?

„A vi, što vi kažete, tko sam ja?“  (9. 8. 2018.)

Jr 31,31-34: Tekst kojega jutros čitamo predstavlja vrhunac knjige proroka Jeremije. Poslije neuspjeha staroga Saveza i njegova raskida sa strane Izabranog naroda, te neuspjeha Jošijina da ga obnovi, ukazuje se novo svjetlo Božjeg plana spasenja. Nakon katastrofe, o kojoj smo govorili prethodnih dana, od Božjeg naroda ostatat će samo 'Ostatak'. Bog će sklopiti ponovo vječni Savez kao i u dane Noine. Ostaju stari temeljni odnosi: vjernost ljudi Zkonu i Božja nazočnost koja ljudima jamči mir i materijalno blagostanje. Čuju se riječi: „Ja ću biti vaš Bog a vi ćete biti moj narod“, prenosi prorok. Novost novoga Saveza ima tri točke: Božja inicijativa u opraštanju grijeha, osobna odgovornost i osobna naplata. A to znači da Novi Savez neće biti upisan na kamene ploče, nego u srce. Ovakvo punutrašnjenje religije govori o duši u kojoj će biti dano pod utjecajem Duha Svetoga i novo srce koje je sposobno 'spoznati' Boga. Ovaj i ovakav Savez svečano će ostvariti žrtva Kristova. Apostoli će u Kristovom Savezu vidjeti njegovo ispunjenje.

Mt 16, 13-23: Ako je prvi Zakon ispisan na kamenim pločama po riječima Božjim, onda je Novi Savez sišao među ljude ispisan u osobi Isusa Krista. Danas u Evanđelju, Objava upravo to govori. Isus je u Cezareji. Odabrano mjesto za Objavu nije slučajno. Cezareja je veliko termalno kupalište i ljudi su tu sa svih strana. Cezareja je pogansko mjesto s velikim poganskim svetištem, usred kojega učenici otkrivaju, tko je Isus Krist. Povod za Objavu da je Isus Krist, Sin Boga živoga, je Isusovo pitanje: „Što govore ovdje toliki ljudi tko je Sin Čovječji?“ Isus je svojim životom i djelima svratio na sebe veliku pozornost. Zato mnogi u njemu vide uskrslog Ivana Krstitelja. Ostali drže da je Ilija, ili Jeremija, jer su držali da će se oni ponovo vratiti na svijet kad počnu mesijanska vremena. Dobro, reče Isus: „A vi, što vi kažete, tko sam ja?“ Petar ispred ostalih kaže: „Ti si Krist-Pomazanik, Sin Boga živoga.“ Treba istaknuti da je Isus prije ove Petrove izjave molio, što donosi Luka u svom Evanđelju (9,18). Plod te molitve je Petrovo rasvjetljenje koji u Isusu vidi pravog Sina Božjega, a ne posinka. Nije Isus Sin u onom smislu u kojem su to Proroci. Inače Petar ne bi ništa osobito rekao što nisu drugi prije toga rekli, niti bi zaslužio ovako velilko priznaje. Evo toga priznanja: „ Blago tebi, Šimune, Sine Jonin, jer ti to ne objavi tijelo i krv (= čovjek), nego Otac moj, koji je na nebesima. A ja tebi kažem: Ti si Petar-Stijena i na toj stijeni sagradit ću Crkvu svoju i vrata je paklena neće nadvladati. Tebi ću dati ključeve kraljevstva nebeskog, pa što god svežeš....“ Tako će Petrova uloga u utemeljnju Crkve biti ključna. Zajednica koju Krist osniva i predaje Petru je duhovna zajednica, Božji hram i ona je besmrtna. Oni pripadaju toj duhovnoj zajednici i sudionici su Kristova uskrsnuća i vječnoga života, o čemu Isus govori u završetku današnjeg Evanđelja. Ako imamo u vidu da je onaj zemaljski veličanstveni židovski hram bio razoren 70 godine p. K., kako jeKrist i prorekao, onda to daje još jednu vječnu dimenziju novom duhovnom Božjem Hramu kojeg Bog sam gradi.