"Platit ćeš glavom!" Pozicija i opozicija, vjera i nevjera

"Platit ćeš glavom!" Pozicija i opozicija, vjera i nevjera (3.8.2018)

Jr 26, 1-9:Da bismo danas bolje razumjeli proroka Jeremiju, moramo se prisjetiti da je on potekao iz svećeničke obitelji . Bio je sin svećenika iz Anatota. Njegovi su predci službovali u svetištu Šilu, u kojem je boravio i Kovčeg Saveza prije nego što su ga Filistejci sravnili sa zemljom. Tada je Jeremijina svećenička obitelj trpjela velike posljedice propasti toga svetišta u Šilu. Upravo u Današnjem čitanju proroka Jeremije čujemo prijetnju kako će Svetište u Jeruzalemu doživjeti istu sudbinu kao svetište u Šilu. A čitanje počinje naredbom samog Gospodina: „Stani u predvorju Doma Jahvina i svim gradovima judejskim koji dolaze da se poklone u Domu Jahivnu naviještaj ove riječi koje sam ti zapovjedio da im kažeš. I ne izostavi ni jedne jedine.“ Uslijedile su riječi upozorenja na zlo koje postoji i potreba da se narod vrati na put Božjeg zakona, ako li ne, Svetište u Jeruzalemu doživjet će istu sudbinu kao svetište u Šilu. Dok Jeremija prenosi riječi Jahvine onima koji ne hode putem Gospodnjim i čija djela nisu pravedna, on ostavlja snažnu poruku beskorisne religije i beskorisnog odlaska u Hram. Očito da bez jedne dublje i korjenite duhovne obnove nema milosti kod Gospodina pa ni u Hramu u kojem prebiva. To je za Židove bila teška optužba i Jeremija hoda po žici koja ga dijeli od života i smrti. Ovim riječima Jeremija je sablaznio narod. Za Židova, Svetište Gospodnje je garancija opstojnosti grada i naroda. Kad je Jeremija završio prenos Riječi Gospodnje, svećenici ga pograbiše uz poklik: „Platit ćeš glavom!“ Nećeš više prorokovati. Ipak, proročke riječi jednog dana bit će ostvarene i nevjerni Jeruzalem jednog dana mora propasti, što i dogodilo.

Mt 13, 54-58:Jeremino čitanje može dobro poslužiti za uvod u današnje Evanđelje. Isus je u svom rodnom kraju. Kao i svugdje, tako i u svom zavičaju, Isus propovijeda u sinagogi. Bili su zapanjeni njegovim riječima. Odakle tolika mudrost i te čudesne sile njemu, kojega mi dobro znamo, tko je on? Zavist i ljubomora uvijek su dobra podloga za teži oblik nevjere. Nazarećanima je bilo teško prihvatiti Isusa jer je jedan od njih, kako to oni kažu. Ne prihvaćanje nije nepoznat oblik reakcije Židova. Koliki su proroci bili ne prihvaćeni i ubijani. Sjetimo se Isusove izjave: „Jeruzaleme, Jeruzaleme koji ubijaš proroke i kamenuješ one koji su k tebi poslani.“ A danas Isus kaže: “Nije prorok bez časti doli u svom zavičaju i u svom domu.“ Kao i kod proroka Jeremije, ne prihvaćanje ima i svoje posljedice, Isus u Nazaretu ne učini niti jedno čudo. To je bio osobni Isusov otpor kojim reagira na nevjeru koja se prema njemu očituje.